Fortel kva du har blitt klar over – vis at du forstår at slike ting kan skje, og at du vil eleven vel:
«Eg har forstått/fått høyre/sett at du har (det eleven har gjort/sagt). Det kan godt hende du har opplevd det annleis, at du ikkje meinte det slik, eller at du opplevde at du var i ein vanskeleg situasjon der det berre blei slik. Slik er det ofte når elevar plagar andre. Dei har eigentleg ikkje noko ønske om å plage, men så blir det av og til slik likevel. Det kan handle om veldig mange ting som vi vaksne ikkje ser eller har moglegheit til å forstå.»
«Det er viktig for meg at du veit at eg er ikkje her for å vere sint på deg, eller for at du skal få problem. Alle elevar her på skolen skal ha det trygt. Du også.»
(Vi bør unngå å vise eller snakke om våre eigne følelsar, som til dømes «Eg vart veldig skuffa då eg høyrde dette.» Slike uttrykk påfører skam og kan gjere det vanskelegare for eleven å endre åtferd fordi det kan forsterke ein dårleg sjølvfølelse.)
Gi eleven moglegheit til å fortelje si oppleving av dette, og forsøk samtidig å finne behov bak handlinga, valider følelsar og behov:
«Vil du fortelje meg korleis du har opplevd det som har skjedd? Kjenner du deg igjen i det eg fortalte?» Lytt og suppler gjerne med «Kan du sei litt meir om det?». Forsøk samtidig å oppdage følelsar og behov.
Dersom de no har ein felles forståing av at eleven har sagt og gjort desse tinga kan de forsøke å utforske behova bak: «Det er mange grunnar til at elevar plagar/mobbar andre. Ofte kjenner dei seg ikkje trygge sjølv, dei har ofte opplevd vonde ting, eller har vonde følelsar som gjer kvardagen vanskeleg. Klarer du å sette ord på kva følelsar som ligg bak når du har plaga andre? Kva er det du har trengt når du har gjort og sagt desse tinga trur du?»
Valider følelsar og behov som du oppdagar: «Eg forstår godt at du har kjent deg utrygg, og at det har gjort det vanskeleg for deg å la vere å bli med på mobbing.» «Det er mange som opplever det slik, som om dei ikkje har noko val. Det er lett å forstå.» «Eg forstår godt at du vart sint på (namn) og at du kjente lyst til å gjere noko vondt tilbake. Det er heilt normalt å kjenne det slik.»
Set tydelege grenser og avtal kva eleven skal gjere annleis framover:
«Sjølv om du har forståelege grunnar til det du har gjort, så er det likevel ikkje greitt. Dette må slutte. (Namn) har rett til å kjenne seg heilt trygg på skolen og fritida, og det er heller ikkje bra for deg å gjere ting som går ut over andre.»
«Kva er det viktigaste du kan gjere no, for at (namn) skal forstå at du har slutta å mobbe hen?» «Kva treng du for å klare dette? Er det noko eg kan hjelpe deg med?»
Også dette gjerast med omsorg og varme. Vi må vise eleven at vi har trua på at dei eigentleg vil gjere det som er bra og rett, at vi har positive forventningar til dei.
NB! Ved svært alvorlege mobbehandlingar/krenkande åtferd vil det vere naturleg å avvente neste punkt. Ein bør her fokusere på akutte, skjermande tiltak som sikrar at den dette har gått ut over kan kjenne seg trygg, og lage ordringar/avtalar med dei som har mobba/krenka som fører til dette. Seinare når situasjonen er meir landa er det viktig å også hjelpe dei som står bak slike handlingar å finne ut kva behov som ligg bak, og gi dei hjelp til å dekke desse på måtar som ikkje går ut over andre.
Snakk om korleis eleven kan få dekt behova bak handlingane på måtar som ikkje går ut over andre:
«Du sa at du kan ha gjort dette fordi du var utrygg/kjeda deg/alle andre gjorde det og du var redd dei ville bli sint på deg/var sint på personen/ … Eg forstår at du kunne kjenne det sånn. Det er heilt normalt. Så er spørsmålet: korleis kan du få dekt det behovet utan at det går ut over andre? Kva kan vi finne på som du kan gjere neste gong du kjenner det slik, og du ikkje lenger skal gjere det som har gått ut over andre?»
Forsøk å kome på noko eleven kan prøve. Og/eller avtal at de skal jobbe vidare med dette om nokre dagar. Vis at du vil følge opp og hjelpe eleven å få dekt sine behov, men på måtar som ikkje går ut over andre elevar sin rett til å kjenne seg trygg.
Sjekk korleis du kan involvere foreldre på ein trygg måte:
«Eg vil gjerne ringe ein av foreldra dine og fortelje at vi har snakka saman i dag. Då vil eg seie at dette er noko vi følger opp saman her på skolen, og at dei ikkje treng å gjere noko sjølv for å ordne opp i dette no. Høyrest det greitt ut for deg?»
Elevane i rapporten Plage frå Forandringsfabrikken gir uttrykk for at det å ringe heim kan gjere vondt verre. Dei mister tilliten til skolen, og dei kan kjenne frykt for korleis foreldre handterer situasjonen når dei kjem heim. Dersom eleven er redd for at foreldre vil reagere for hardt kan dette vere heilt reelt. I så fall bør du vente litt med å ringe foreldra. Du må då snakke med eleven om korleis hen har det heime, og vurdere korleis det er lurt å gå fram vidare. Oftast vil det likevel vere naudsynt og lurt at foreldre får vite så tidleg som mogleg. Og vi bør alltid følgje to huskereglar når vi skal informere heimar om dumme handlingar barn/unge har gjort:
- Snakk med eleven før du snakkar med foreldre eller andre vaksne – fortel eleven kva du skal seie til kven
- Presiser til foreldre at du ringer for at dei skal vere klar over det som har skjedd og kunne hjelpe barnet sitt, ikkje for at dei må gjere noko med dette heime. Skolen vil følgje opp det som har skjedd vidare, og kontakte heimen igjen om det er behov for at dei bidrar med noko.
Ved ei slik tilnærming gir vi eleven moglegheit til å gå frå samtalen utan å vere redd eller sint. Eleven veit at vi veit, og at vi likevel ikkje er ute etter å straffe eller gjere livet vanskeleg. Vi forstår at det har vore grunnar til at eleven har gjort det som er gjort, og vi har vist at vi vil hjelpe eleven å få dekt behova sine utan at det lenger går ut over andre. Då har eleven ein god sjanse til å greie å vere snill mot andre vidare.