Dette samtaleverktøyet har noen fellestrekk med kognitiv traumeterapi. Det er naturlig da hensikten er at samtalene skal hjelpe barn og unge som strever med ettervirkninger av mobbing eller systematisk utestenging over tid, og som kjenner at disse opplevingene påvirker hvordan de har det med seg sjøl, på skolen, i familien eller sammen med andre. Kognitiv traumeterapi inneholder element som psykoedukasjon (lære om hvordan kropp, tanker, følelser og handling blir påvirket av traume) og introduksjon til ulike mestringsverktøy som kan hjelpe, det gjør også dette verktøyet. Ut over dette er også arbeid med endra tankemønster etter vonde opplevinger en vesentlig del av kognitiv traumeterapi, noe vi også kommer inn på i dette verktøyet.
I kognitiv fundert traumeterapi er eksponering en sentral del av behandlingen. Her går en mellom anna inn i konkrete vonde mobbeopplevinger der smertefulle følelser og tanker kommer fram. I dette jobbar en målretta og konkret for at den unge og foreldrene kan lære hvordan forholde seg til den traumatiske opplevinga uten å kjenne seg for aktivert, stressa, eller overvelda. Dette er en krevende prosess som forutsetter særskilt og spesifikk kunnskap for at det skal være til hjelp, og bør bare gjennomføres av sertifiserte traumeterapeuter.
Dette betyr ikke at dere skal unngå å snakke om de vonde opplevingene! Du og den unge må sjølsagt sette ord på noe av det den unge har opplevd, og du må ta imot det som kommer med forståelse og validering når det dukker opp i løpet av samtalene. Derimot stiller vi ikke oppfølgingsspørsmål som leder den unge dypere inn i konkrete opplevinger.
Fordi vi da holder oss mer på overflata, kan verktøyet også brukes av fagpersoner som ikke har gått på kurs for å lære traumeterapi. Dette er et lavterskeltiltak, meint å ta i bruk FØR eventuelle symptom på psykisk uhelse blir så store at den unge har rett på behandling i spesialisthelsetjenesten. Derfor kan krava til kompetanse hos de som skal bruke verktøyet være på et anna nivå. Det betyr ikke at man bør ta det i bruk uten å lære seg det sjøl. For å bruke dette på en trygg måte MÅ du ha satt av tid til å se igjennom alt materiellet og instruksjoner før du starter. Det kan gjøres individuelt ved å lese det som står på disse sidene, eller i personalgrupper der flere får innføring og trener på bruk av verktøya sammen.