Kurs 1: Mobbing i et felleskapsperspektivHva er mobbing i et fellesskapsperspektiv? Og hvordan kan vi jobbe godt med følge-med-plikta? For å jobbe godt sammen for å forhindre mobbing og skape trygge, gode miljø, er det viktig å ha en felles forståelse for hva dette arbeidet handler om. I denne kurset forklares begrepet mobbing i et fellesskapsperspektiv. Vi ser på hvilke sosiale gruppedynamikker det er viktig at vi klarer å fange opp, og introduserer et verktøy for å vurdere dette i klasser eller grupper. Skriv ut et Vurdering av sosiale gruppedynamikker (PDF, 92 kB) til hver deltaker og ta med til kurset. Siste halvdel av kurset handler om plikta til å følge med, her jobber dere i grupper med arket God bedre best (PDF, 100 kB), så skriv ut nok til at 2-4 kan samarbeide om disse. Sett av 1 time til opplegget. Se filmen og følg instruksjoner: Om filmen Denne filmen er laga av Anne-Hilde Lystad er utdanna barnevernspedagog med master i kliniske hjelperelasjoner og jobber som prosjektleder for Livet&Sånn.Kristin Øksenvåg er utdanna lærer og jobber som mobbeombud i Møre og Romsdal.Selma Therese Lyng som har en PhD-grad i sosiologi og jobber som seniorforsker ved Arbeidsforskningsintuttet ved OsloMET. Hennes kjerneområder er arbeid-familie-tilpasninger og skoleforskning, med vekt på skolemiljø, mobbing og krenkelser og tverrprofesjonelt samarbeid i skolen. Kildene i filmen viser til:Lyng 2018: Lyng, S.T. (2018). “The social production of bullying: Expanding the repertoire of approaches to group dynamics”. Children & Society: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/chso.12281Lyng, S. T. (2019). Samme artikkel på norsk, åpen nett-tilgang: «Sosiale gruppedynamikker som drivkrefter i mobbing: Mot et bredere fortolkningsrepertoar»: https://gammel.dembra.no/no/wp-content/uploads/sites/2/2020/11/Dembra_artikkelsamling_2019_02_1korr.pdfKortversjon i artikkel i Aftenposten: https://www.aftenposten.no/foreldreliv/i/awOgbM/norsk-forsker-vaer-obs-paa-disse-fire-typene-gruppemobbing Søndergaard 2012:Søndergaard, D.M. (2012). Bullying and social exclusion anxiety in schools. British Journal of Sociology of Education, https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01425692.2012.662824 Thornberg 2017:Thornberg, R. (2017). School bullying and fitting into the peer landscape: a grounded theory field study. British Journal of Sociology of Education, https://doi.org/10.1080/01425692.2017.1330680. Hei! Kan du svare på 3 spørsmål etter å ha brukt kurset? Vis QR kode på storskjerm slik at hver kan scanne med egen mobil: Eller gå inn på denne lenka: https://forms.office.com/e/3rNM4nQSqz Lær mer om dette temaet: Bok Frode Restad, Jorun Sandsmark (red.) (2021): Mobbeforebygging i et fellesskapsperspektiv – nye stemmer i praksisStine Kaplan Jørgensen (2019): Møbbemønstre og magtkampeHansen, H.R. (2016). Parentesmetoden – tænkestrategier mod mobning. Kbh: DafoloEriksen, IM & Lyng, ST (2018). Elevenes psykososiale miljø. Gode strategier, harde nøtter og blinde flekker. Oslo: Fagbokforlaget. Artikkel Selma Therese Lyng i Dembra (2020): Sosiale gruppedynamikker som drivkrefter i mobbing Rapport fra KS, der bla Ingrid Lund beskriver konkret bruk av nyere teorier i arbeid mot mobbing: Handhevingsordningen-for-skolemiljosaker-oppl-l-kapittel-9A-.pdf (ks.no) Podkast Lærerrommet 19.09.18: Mobbing Lærerrommet 19.12.18: Jentedrama – om mobbingForeldrekoden 25.03.24: Hvorfor blir noen barn mer populær enn andre?Foreldrekoden mai 2023: Mobbingens uvesen: Hvordan gripe inn? Foreldrekoden okt. 2020: Utfrysing. Utestenging. Kan foreldre gjøre noe?Læringsmiljøsenteret 02.03.23: Systematisk arbeid mot mobbing i skulen Nettressurs OmnimodellenUdir: Hva er et trygt og godt skolemiljø? Mobning - Artikler & værktøjer til forebyggelse af mobning | DCUM Sist endra 14.08.2024 15.28