Kurs 2: Fellesskapende undervisningHva er fellesskapende undervisning? Og hvordan kan vi bruke det som metode for å forebygge eller rette opp?Fellesskapende undervisning handler om å kombinere arbeidet for å sikre et trygt og godt skolemiljø med undervisning i fag. Dette er et personalkurs om hvorfor dette er lurt, og hvordan det kan gjøres. Dere trenger klasselister til oppgavene som handler om å sette sammen gode grupper og rollefordeling i gruppene. Ta også med blanke ark, eller bruk pc-er. Sett av 1 time til kurset. Se filmen og følg instruksjoner: Om filmen Denne filmen er laga av Kristin Øksenvåg er utdanna lærer og jobber som mobbeombud i Møre og Romsdal. Hun skriver nå masteroppgave om fellesskapende undervisning sammen med Kjersti:Kjersti Nervold er lærer ved Bekkestua barneskole.Selma Therese Lyng som har en PhD-grad i sosiologi og jobber som seniorforsker ved Arbeidsforskningsintuttet ved OsloMET. Hennes kjerneområder er arbeid-familie-tilpasninger og skoleforskning, med vekt på skolemiljø, mobbing og krenkelser og tverrprofesjonelt samarbeid i skolen.Anne-Hilde Lystad er utdanna barnevernspedagog med master i kliniske hjelperelasjoner og jobber som prosjektleder for Livet&Sånn. Hei! Kan du svare på 3 spørsmål etter å ha brukt kurset? Vis QR kode på storskjerm direkte etter kurset slik at hver kan scanne med egen mobil: Eller gå inn på denne lenka: https://forms.office.com/e/bVdM5FC0j9 Etter filmen: Lær mer om dette temaet: Bok Frode Restad, Jorun Sandsmark (red.) (2021): Mobbeforebygging i et fellesskapsperspektiv – nye stemmer i praksisBergkastet, Duesund, Westvig, Keeping (2019): Trygt og godt skolemiljø – inkludering faglig og sosialtRobert Mjelde Flatås (2022): Samarbeidslæring i skolen S.Kagan & J. Stenlev (2018): Cooperative learning – undervisning med samarbeidsstrukturerFohlin, Wilson, Borgeløv (2019): Samarbeidslæring i praksis i Cooperative LearningLyng, ST. (2020). “Fellesskapende klasseledelse”. I Christensen & Ulleberg (red.) Klasseledelse, fag og danning. Oslo: GyldendalLyng, S.T. (2004). Være eller lære? Om elevroller, identitet og læring i ungdomsskolen. Oslo: Universitetsforlaget.Lyng, S.T. (2004). ”- men alligavel er det ikkje gildt”? Dilemmaer i ungdomsskolens prosjektarbeid. I: Gunn Imsen (red): Det ustyrlige klasserommet. Om styring, samarbeid og læringsmiljø i grunnskolen. Trondheim: Universitetsforlaget. s. 21-49. Plauborg, H. (2011). «Klasseledelse og fællesskabende didaktikker: Om meningsfulde læringsmuligheder og værdig deltagelse i undervisningen». Kvan, 90 (31), 67–78. Artikkel Utdanningsnytt 29.11.22: Kjell Evensen: Godt vurderingsarbeid kan støtte opp under arbeidet for inkludering og elevers tilhørighet til fellesskapetUiO: Storyline Podkast Lærerrommet, 19.01.22: Hvordan kan pedagogikk forebygge mobbing?Et bedre Skole-Norge, april 2023: Fellesskapende didtaktikk Et bedre Skole-Norge, 06.12.23: Fellesskapende didaktikk i praksis med Helle Rabøl Hansen, Selma Therese Lyng og Tori SnerteSELLpodden, 13.08.22: Fellesskapende didaktikk som mobbeforebyggingUtforsk, 06.09.22: Fellesskapende didaktikk – med skoleforsker Frode RestadEt bedre Skole-Norge: Fellesskapende klasseledelse med Selma Therese Lyng Nettressurs Udir: Trygt og godt skolemiljø – Inkluderende fellesskapUdir: Elever med særskilt sårbarhet Film om medvirkning Film om medvirkning fra Senter for livslang læring Sist endra 14.08.2024 15.49